اخذ گواهینامه رانندگی در ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/07/23

یکی از موارد مهمی که برای افراد بعد از مهاجرت به ترکیه پیش می آید عبور و مرور در این کشور است. با توجه به اینکه وسایل نقلیه عمومی در این کشور فراوان است و تنوع بالایی دارد اما ممکن است به دلایلی افراد ترجیح دهند با خودروی شخصی خود رفت و آمد کنند. به همین علت برای رانندگی به گواهینامه کشور ترکیه نیاز دارید. اگر قصد مهاجرت و زندگی به ترکیه را دارید نیاز به گواهینامه خود کشور ترکیه دارید اما اگر بیشتر از 6 ماه و با هدف توریستی به این کشور می روید می توانید به مدت 6 ماه با گواهینامه ایرانی یا همان گواهینامه بین المللی بدون مشکل رانندگی کنید. این گواهینامه برای افراد مهاجر مدرک معتبری است و به نوعی کارت شناسایی محسوب می شود. نحوه اخذ گواهینامه در ترکیه، انواع، مراحل و مدارک آن مواردی است که در این مقاله به طور کامل به آن می پردازیم.

دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

متقاضیان دریافت گواهینامه در ترکیه به دو گروه تقسیم می شود:

1)کسانی که در ایران رانندگی می کنند و دارای گواهینامه هستند پس از ورود به کشور ترکیه می توانند به سفارت ایران مراجعه کرده و ترجمه آن را دریافت نمایند. به خصوص کسانی که قصد سرمایه گذاری یا خرید خانه در ترکیه را دارند نمی توانند با گواهینامه ایرانی رانندگی کنند و باید آن را ترجمه کنند. پس از ترجمه شما می توانید به مدت 6 ماه از گواهینامه بین المللی استفاده کنید. بعد از آن باید نسبت به دریافت گواهینامه رسمی ترکیه اقدام نمایید.

2)کسانی که گواهینامه ندارند یا در رانندگی ضعیف هستند باید ابتدا در کلاس های آموزش رانندگی شرکت کرده و سپس نسبت به اخذ گواهینامه رانندگی در ترکیه اقدام نمایند.

مزایای دریافت گواهینامه در ترکیه

دریافت گواهینامه ترکیه به نوعی یک کارت شناسایی برای شما محسوب می شود. با داشتن گواهینامه مشخص میشود شما پاسپورت، کارت اقامت و مدارک شناسایی نیز دارید و قانونی بودن خود را ثابت می کنید.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

برای دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

برای اخذ گواهینامه رانندگی حتما باید کارت اقامت یا کیملیک داشته باشید و همچنین اقامت شما در اداره نفوس ترکیه ثبت شده باشد. پس از آن باید به سفارت ایران در شهری که سکونت دارید بروید و مدارک زیر را همراه خود داشته باشید:

1) اصل و کپی پشت و رو رنگی از گواهینامه ایرانی

2)اصل و کپی پشت و رو رنگی از کارت اقامت ترکیه

3)اصل و کپی رنگی پاسپورت

4)کپی از آخرین مهر ورود به ترکیه

با تحویل این مدارک پس از یک هفته فرم Aposti برای شما صادر می شود.

  • دریافت گواهی(اهلیت)سلامت

در این مرحله شما باید به یکی از بیمارستان های دولتی رفته و گواهی تایید سلامت دریافت کنید. توجه داشته باشید اگر بیمه درمانی داشته باشید هزینه آزمایش کاهش میابد.

  • تایید مدرک تحصیلی

در مرحله بعد باید آخرین مدرک تحصیلی خود را به دارالترجمه برده و به ترکی ترجمه رسمی کنید. پس از آن مدرک تحصیلی ترجمه شده را به اداره ثبت یا همان نوتر برده تا مدرک تحصیلی تان برای دریافت گواهینامه تایید شود.

  • ارائه مدرک به اداره نفوس و دریافت گواهینامه

در مرحله آخر مدارک زیر را به اداره نفوس ببرید:

1)مدرک Aposti

2)مدرک گواهی اهلیت

3)ترجمه رسمی مدرک تحصیلی

4)اصل و کپی پشت و رو رنگی از گواهینامه ایرانی

5)اصل و کپی پشت و رو رنگی از کارت اقامت ترکیه

6) اصل و کپی رنگی پاسپورت

بعد از تحویل این مدارک به اداره نفوس، فیشی به شما داده می شود. این فیش را باید به بانک برده و 810 لیر بپردازید. پس از پرداخت، گواهینامه رانندگی در ترکیه شما طی 10 روز کاری، به آدرس شما ارسال می‌شود.

انواع گواهینامه رانندگی در ترکیه

گواهینامه در ترکیه به دلیل وجود وسایل نقلیه متنوع انواع گوناگونی دارد که شامل 17 گروه می باشد. اعتبار انواع گواهینامه 10 سال است و اگر در طول این مدت تخلفی نداشته باشید می توانید آن را تمدید کنید.

  • افراد با حداقل ۱۶ سال سن می توانند از موتور سیکلت چهارچرخ ، موتور پدال دار و موتورسیکلت تا حجم ۱۲۵ سی سی استفاده کنند که نوع این گواهینامه ها به ترتیب B1، M، A1 است.
  • افراد با حداقل ۱۸ سال سن می توانند از موتورسیکلت تا قدرت موتور ۳۵ وات، ماشین آلات سنگین (لودر, بولدوزر )، تراکتور، اتومبیل و کامیونت، اتومبیل و کامیونت با تریلر، کامیون و کشنده تا وزن ۷۵۰۰ کیلو و کامیون و کشنده تا وزن ۱۲۰۰۰ کیلو استفاده کنند که نوع این گواهینامه ها به ترتیب A2، G، F، B، BE، C1، C1E می باشد.
  • افراد با حداقل ۲۰ و یا ۲۱ سال سن می توانند از موتورسیکلت با قدرت موتور بیش از ۳۵ وات، کامیون و کشنده با تریلر، مینی بوس با ظرفیت ۱۶ نفر، مینی بوس با ظرفیت ۱۶ نفر با تریلر و کامیون و کشنده که نوع این گواهینامه ها به ترتیبA ، CE، D1، D1E،C می باشد.
  • افراد با حداقل ۲۴ سال سن می توانند از اتوبوس با تریلر و اتوبوس استفاده کنند که نوع این گواهینامه ها به ترتیبDE ، D می باشد.

شرایط اخذ گواهینامه رانندگی در ترکیه

شرایط شما بر اساس نوع گواهینامه رانندگی که قصد دارید اخذ کنید متفاوت است اما به طور کلی تمام متقاضیان باید به این موارد توجه کنند:

  • شرایط سنی متقاضی جهت اخذ گواهینامه رانندگی
  • تجربه لازم برای اخذ گواهینامه رانندگی
  • دریافت آموزش جهت اخذ گواهینامه رانندگی
  • برخورداری از شرایط جسمی جهت اخذ گواهینامه رانندگی
  • واریز هزینه های لازم جهت اخذ گواهینامه رانندگی

تغییرات قانون اخذ گواهینامه رانندگی ترکیه

در چند سال اخیر تغییرات گوناگونی در مورد اخذ انواع گواهینامه رانندگی ترکیه به وجود آمد. در زیر به برخی از این تغییرات می پردازیم:

  • افرادی که دارای گواهینامه نوع B هستند نمی توانند از مینی بوس استفاده کنند.
  • محدودیت سنی برای راندن موتور سیکلت های کم حجم به 16 سال سن کاهش یافته است.
  • موتور سیکلت از انواع گواهینامه A1 و A2 در قوانین جدید به Mو A تغییر پیدا کرده است.
  • نوع گواهینامه H برای شهروندان معلول برداشته شد و وضعیت سلامتی هر فرد در داخل گواهینامه ذکر می‌شود.
  • در صورتی که خودرو گیربکس اتوماتیک دارد، می‌توانید در داخل گواهینامه خود این را نیز وارد کنید.

هزینه های اخذ گواهینامه رانندگی در ترکیه

هزینه دریافت گواهینامه شامل هزینه های متفاوتی است که در پروسه اخذ گواهینامه رانندگی باید پرداخت شود. هزینه آزمون حدودا 100 لیر است. هزینه  های بخش پزشکی مانند تشخیص گروه خونی 15 لیر و هزینه گزارش پزشکی 50 لیر است. برای شرکت در آزمون کتبی نیز 90 لیر و برای آزمون عملی 120 لیر باید پرداخت کنید.

در این مقاله شما با شرایط و مراحل دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه آشنا شدید. در انتها امید است این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از اطلاعات آن بهترین استفاده را ببرید.

 

معروف ترین برندهای پوشاک در ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/07/20

ترکیه کشوری است که به مد و فشن اهمیت زیادی میدهد؛ به همین خاطر برند های ترکیه در سراسر جهان شناخته شده است. این کشور چندین برند معروف دارد که بسیار محبوب هستند. همچنین برند های ترک در بسیاری از کشور های جهان دارای شبعاتی هستند. کشور ترکیه در صنعت مد و پوشاک پیشرفت زیادی داشته و به یکی از برترین کشور های جهان تبدیل شده است. هر ساله نیز توریست های بسیاری از کشور های همسایه به این کشور جهت خرید پوشاک به ترکیه سفر می کنند. برای آشنایی بیشتر با برند های معروف پوشاک در ترکیه تا انتها همراه ما باشید.

برند ال سی وایکیکی(LC Waikiki)

برند ال سی وایکیکی سال 1988 توسط جرجس امویال به همراه همسرش در فرانسه تاسیس شد. نام این برند از کلمه Waikiki (ساحلی در جزیره هاوایی) و LC (Les Copains) به معنی دوستی گرفنه شده است. در سال 1997 این شرکت توسط سرمایه گذاری ترک خریداری شد. البته 7 درصد از سهام این شرکت همچنان در اختیار امویال است.

برند ال سی وایکیکی بیش از 800 فروشگاه در چندین کشور مختلف دارد. این برند در زمینه پوشاک و اکسسوری زنانه، مردانه و بچگانه فعالیت می کند. محصولات فصلی ال سی نیز از طرفداران زیادی برخوردار است. شعار برند ال سی وایکیکی "هر شخصی شایسته خوش پوشی هستند" است که پوشاکی با کیفیت و طبق سلیقه همه اقشار جامعه با قیمتی مناسب تولید می کند.

برند ماوی(Mavi)

برند ماوی یکی از معروف ترین برند های پوشاک کشور ترکیه است که در سال 1991 در استانبول ترکیه در حوزه محصولات جین و انواع پوشاک شروع به فعالیت کرد. این برند انواع شلوار و پوشاک جین مردانه و زنانه تولید می کند. همچنین گروه سنی جوانان را نیز مورد هدف قرار می دهد. نام این برند از کلمه ترکی Mavi به معنای آبی گرفته شده است.

این برند در ابتدا فقط شلوار جین تولید می کرد اما پس از چندین سال در حوزه پوشاک نیز فعالیت کرد. این برند دارای 425 شعبه در ترکیه و خارج کشور از جمله ونکوور، نیویورک، لس آنجلس، مسکو، هامبورگ و... می باشد.

چیزی که باعث محبوبیت این برند شده کیفیت بالا، دقت به جزئیات و طراحی حرفه ای است. ماوی محصولاتی تولید می کند که بعد از چندین بار شسشتو تغییر سایز و رنگ نمی دهد.

برند دفاکتو(Defacto)

برند دفاکتو از سال 2005 آغاز به فعالیت کرد و در طول این سال ها 447 فروشگاه در ترکیه و خارج از کشور از جمله روسیه، مصر، تونس، مالزی و... راه اندازی کرد. یکی از اصلی ترین مشخصه های این برند کیفیت و دوام بالای آن است که آن را به 3 برند برتر ترکیه تبدیل کرده است.

برند دفاکتو در زمینه پوشاک، کیف، کفش، اکسسوری و... مردانه و زنانه فعالیت دارد. این برند در طول سال حراج و تخفیف های مختلفی دارد که در وب سایت اصلی یا  وب سایت های شعب آن قابل مشاهده است.

برند کوتون(Koton)

برند کوتون در سال 1998 توسط زوجی جوان تاسیس شد و به یکی از برند های محبوب کشور ترکیه تبدیل شده است. این برند در گذشته فقط در زمینه پوشاک بانوان فعالیت داشت اما به دلیل استقبال مردم کوتون تصمیم به تولید پوشاک برای آقایان، جوانان و کودکان نیز گرفت. یکی از ویژگی های بارز این برند راضی نگه داشتن مشتری با قیمت مناسب، کیفیت بالا، طرح های متنوع و همگام بودن با ترندهای روز دنیا است.

کوتون با ارائه محصولاتی نظیر لباس های شنا و ساحل، لباس های میهمانی، لباس های جین و لباس های سایز بالا به یک برند همه پسند تبدیل شده است.

برند ایپک یول(Ipekyol)

برند ایپک یول از سری محصولات موفق کشور ترکیه است که کار خود را در سال 1986 در زمینه پوشاک، کیف، کفش و اکسسوری زنانه آغاز کرد. در کشور ترکیه بیش از 140 فروشگاه از این برند وجود دارد. همچنین ایپک محصولات خود را در 7 کشور دنیا از جمله قبرس، عراق،  بحرین، کویت، آذربایجان، قطر و عربستان سعودی به فروش می رساند.ایپک یول امروزه یکی از معروفترین برندهای پوشاک ترکیه در زمینه پوشاک بانوان است.

این برند امکان خرید آنلاین برای مشتریان خود فراهم کرده است. با خرید آنلاین از سایت ایپک یول می توانید از تخفیف این برند بهره ببرید. همچنین ایپک یول اپلیکیشنی مخصوص سیستم عامل اندروید و IOS برای خریدی آسان طراحی کرده است.

برند پنتی(Penti)

برند پنتی از سال 1950 با تولید جوراب و پوشاک راحتی آغاز به فعالیت کرد. برند پنتی در حال حاضر حدود ۳۰۰ فروشگاه در ترکیه، ۱۰۶ فروشگاه در ۲۹ کشور و به ۴۳ کشور جهان صادرات دارد و به یکی از بزرگ ترین تولید کننده پوشاک راحتی تبدیل شده است.

این برند محصولاتی همچون جوراب شلواری، جوراب های زنانه و مردانه، لباس زیر زنانه و مردانه، لباس راحتی و... تولید می کند.

برند دسا(Desa)

برند چرم دسا از شناخته شده ترین برندها برای محصولات چرم مانند لباس چرم، کیف و کفش چرم و... است. این برند در حال حاضر بیش از 70 فروشگاه داخل ترکیه و 200 فروشگاه در خارج کشور از جمله ارمنستان، گرجستان، قبرس و آذربایجان دارد.

مهم ترین مراکز خرید در ترکیه

  • مرکز خرید بشیکتاش
  • مرکز خرید بی اغلو ایش
  • مرکز خرید کادیکوی
  • مرکز خرید اولیویوم
  • مرکزخرید جواهر
  • مرکز خرید فروم
  • مرکز خرید ایستینیه پارک
  • مرکز خرید پالادیوم
  • مرکز خرید وادی استانبول

دنیای پوشاک ترکیه فقط به این چند برند خلاصه نمی شود و برند های معروف بسیاری در این کشور وجود دارد. با وجود اینکه خرید برند های معروف لباس ترکیه قیمت بالاتری دارد اما می توان با خرید از حراجی ها از تخفیف های خوبی بهره ببرید. همچنین اگر قصد خرید خانه در ترکیه را دارید می توانید به لینک داده شده مراجعه کنید.

 

 

آشنایی با بهترین غذاهای ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/07/16

کشور ترکیه در همسایگی ایران قرار دارد به همین دلیل اشتراکات زیادی با فرهنگ غذایی مردم کشور ما دارد. مردم ترکیه به غذا و تغذیه اهمیت زیادی می دهند به همین علت غذاهای ترکیه تنوع بسیار بالایی دارند.

آب و هوای این کشور باعث می شود که سبزیجات، غلات، حبوبات، میوه جات و انواع گوشت در این کشور تولید فراوانی داشته باشد. اگر قصد زندگی یا گردش در ترکیه را دارید به شما پیشنهاد می شود این مقاله را بخوانید تا با بهترین غذاهای ترکیه و فرهنگ غذایی مردم ترکیه آشنا شوید. همچنین برای اطلاع از قیمت خرید خانه در ترکیه نیز می توانید اینجا کلیک کنید.

عادت های غذایی مردم ترکیه

استفاده از سبزیجات در کنار غذاهای گوشتی و روغن زیتون برای پخت و پز از عادت های غذایی این کشور محسوب می شود. آنان به سه وعده غذایی روزانه خود اهمیت زیادی می دهند. صبحانه بخش مهمی از وعده غذایی ترکیه به حساب می آید. سبزیجات، پنیرفتا، گوجه فرنگی، زیتون سیاه از جمله مواردی هستند که در صبحانه می خورند.

نان در بین مردم کشور ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که در کنار غذای برنجی هم از نان استفاده می شود. نان حلقه ای و ذرت از نان هایی هستند که در وعده صبحانه استفاد می شوند. از نوشیدنی هایی که در صبحانه سرو می شود می توان به چای و قهوه اشاره کرد.

سوپ ها

سوپ جایگاه ویژه ای در آشپزی ترکیه دارد. ترک ها به سوپ علاقه زیادی دارند. از سوپ بیشتر به عنوان پیش غذا استفاده می شود. سوپ ها انواع مختلفی دارند. از معروف ترین سوپ ها می توان به سوپ عروس یا ازوگلین، سوپ ترخینه، سوپ عدس یا مرجیمک و... اشاره کرد.

سوپ عروس یا ازوگلین: یکی از معروف ترین سوپ های ترکیه سوپ عروس است. علت نام گذاری آن هم به این صورت است که ازو تازه عروسی بود که برای مادرشوهرش با استفاده از بلغور، دال عدس، برنج، رب گوجه، فلفل قرمز و نعنا سوپی لذیذ تهیه کرد. به همین علت این سوپ به سوپ عروس یا ازوگلین معروف شد.

بلغور و دال عدس دو ماده اصلی این سوپ هستند که ارزش غذایی بالایی نیز دارند.

سوپ عدس یا مرجیمک: سوپ عدس از لذیذ ترین سوپ های ترکیه است که در فصل زمستان طرفداران بسیاری دارد.

این سوپ از دال عدس، پیاز، هویج، گوجه فرنگی، فلفل و نعنا تشکیل شده است. کنار سوپ عدس لیمو ترش تازه سرو می شود.

سوپ ترخینه: سوپ ترخینه سوپی آشنا برای ما ایرانی هاست. یکی از وجه اشتراکات ما با ترکی ها همین سوپ ترخینه است. برای تهیه خمیر ترخینه سیر، آب گوشت، پیاز، جعفری، شوید، نعنا، ماست، مخمر و آرد با هم مخلوط کرده و به صورت گلوله های کوچک و بزرگ درمی آورند و در زیر نور آفتاب خشک می کنند.

تهیه خمیر آن بخش دشوار کار است. زنان روستایی ترجیح می دهند خمیر را خودشان آماده کنند اما در شهرهای بزرگ این خمیر را به صورت آماده تهیه می کنند.

مردم ترکیه برای تهیه این سوپ به گلوله های خمیری آب، آب گوشت، رب گوجه و فلفل قرمز هم اضافه می کنند و زمانی که خمیر آن نرم و سوپ یکدست شد میل می کنند.

سوپ سیرابی: این سوپ برای کسانی که علاقه به سیرابی دارند پیشنهاد خوبی است. ترک ها این سوپ را به علت ارزش

غذایی بالا معمولا در صبح سرو می کنند.

 

این سوپ ترکیبی از تخم مرغ، آرد و سیر است. همچنین سرکه طعم فوق العاده ای به این سوپ می دهد.

سوپ بادام: سوپ بادام از غذاهای موردعلاقه شاهان عثمانی بوده است. هنوز هم در بین مردمان ترک محبوبیت زیادی دارد. ترکیبات اصلی این سوپ بادام، شیر، آرد، آب گوشت و جوز هندی است. این سوپ یکی از بهترین و مقوی ترین غذاهای ترکیه است.

غذاهای گوشتی

گوشت جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی مردم ترکیه دارد. خصوصا در نواحی جنوب شرقی مردم گوشت زیادی مصرف می کنند. از غذاهای گوشتی می توان به آدانا کباب، شیش کباب، اورفا کباب، اسکندر کباب، دونر کباب، کوفته ها و... اشاره کرد.

آدانا کباب: یکی از کباب های معروف ترکیه آدانا کباب است که نام آن از شهر آدانا گرفته شده است. این کباب شباهت زیادی به کباب بناب خودمان دارد. در تهیه آدانا کباب گوشت چرخ کرده گوسفند یا بره را به همراه پیاز، سیر و ادویه های مخصوص ترکی با هم مخلوط می کنند و سپس به سیخ می کشند.

 

این کباب مزه تندی دارد و در ادویه های آن مقدار زیادی فلفل تند قرمز و پاپریکا می باشد. در آخر کنار این کباب سبزیجات، گوجه فرنگی و فلفل کبابی سرو می شود. آدانا کباب را به همراه نان پیتا یا برنج میل می کنند.

شیش کباب: شیش کباب یکی از لذیذ ترین غذاهای ترکیه است. برای تهیه شیش کباب گوشت تکه شده گوسفند یا گاو را در نمک، آبلیمو، سیر، روغن زیتون، فلفل و زیره می خوابانند و قطعات گوش را به سیخ می کشند.

اورفا کباب: اورفا کباب به نوعی همان آدانا کباب است اما با تندی کمتر و ملایم تر. در مواد اولیه آن از فلفل قرمز شیرین استفاده می شود. یکی دیگر از تفاوت های اورفا کباب در طبخ  آن است که کمتر پخته می شود و آبدار است.

اسکندر کباب: اسکندر کباب یکی از معروف ترین کباب های شهر بورسای ترکیه است. در اسکندر کباب تکه های کباب شده گوشت را به همراه سس گوجه مخصوص مخلوط کرده و سرو می کنند.

معمولا در کنار این کباب ماست چکیده قرار می دهند  و نوش جان  می کنند.

دونر کباب: دونر کباب یا کباب ترکی یکی از محبوب ترین کباب ها در ترکیه است. این کباب در ایران هم طرفدارن بسیار زیادی دارد. در تهیه دونر کباب ورقه هایی از گوشت را به سیخ می کشند پس از پخت آن را با چاقو برش داده و به همراه نان سرو می کنند.

لاهماجون: لاهماجون از غذاهای شهر استانبول می باشد. برای تهیه این غذا گوشت چرخ کرده و ادویه های مخصوص را روی لایه نازکی از خمیر میریزند و در آخر در فر قرار می دهند.

پیده: پیده در طعم شباهت زیادی به لاهماجون دارد. در پیده خمیر را به صورت قایقی در آورده و داخل آن را با گوشت چرخ کرده، سبزیجات، تخم مرغ و پنیر پیتزا پر می کنند.

ایچلی کوفته: ایچلی کوفته از غذاهای پرطرفدار ترکی است که لایه بیرونی آن از بلغور و مواد میانی آن از گوشت چرخ کرده، پیاز، جعفری و دانه بلوط تشکیل شده است.

غذاهای سبزیجات

تنوع غذایی در ترکیه به قدری بالاست که برای هر سلیقه و ذائقه ای گزینه های فراوانی دارد. با اینکه مصرف گوشت در این  کشور زیاد است اما به این معنی نیست که غذاهای گیاهی در این کشور وجود نداشته باشد. یاپراک سارماسی، گزلمه، شاکشوکا و... از جمله غذاهای گیاهی این کشور است.

یاپراک سارماسی: یاپراک سارماسی همان دلمه ما ایرانی هاست که برای تهیه آن برنج، لپه و گوشت چرخ کرده را درون برگ مو پیچیده و میل می کنند.

در این غذا گوشت آن حذف و با مواد اولیه مشابه جایگزین شده است. یاپراک سارماسی به این علت در دسته ی غذاهای گیاهی قرار گرفته است چون در منوی رستوران های ترکیه دلمه هایی مخصوص گیاه خواران وجود دارد.

گزلمه: یکی از غذاهای سنتی ترکیه گوزلمه است که داخل نان نازک را با موادی مانند سبزیجات و پنیر پر می کنند.

شاکشوکا: شاکشوکا غذایی لذیذ و محبوب در کشور ترکیه است که با قطعات بادمجان، گوجه فرنگی، تخم مرغ، هویج، فلفل سبز درست می شود. در آخر هم آن را با سسی از گوجه فرنگی و سیر سرو می کنند.

غذاهای خمیری

غذاهای خمیری در میان غذاهای ترکیه پرطرفدار ترین به حساب می آید. برای درست کردن آن به مهارت خاصی نیاز است. این نوع غذا به روش های مختلفی از جمله  سرخ کردن، پختن و... درست می شود.

مانتی: مانتی یکی از غذاهای محلی ترکیه  مخلوطی از گوشت چرخ کرده یا سبزیجات در خمیر هایی مخصوص است که بعد از جوشاندن در آب آن را همراه با ماست و سسی مخصوص سرو می کنند.

بورک: بورک یکی ار خوشمزه ترین غذاهای ترکیه است که با خمیر یوفکا تهیه می شود. داخل این خمیر را بسته به سلیقه با گوشت یا اسفناج و سبزیجات پر می کنند.

با این اوصاف شما برای سفر یا زندگی در ترکیه دیگر نگرانی بابت غذا و خوراک نخواهید داشت. در حقیقت ترکیه برای عاشقان غذا بهترین مکان است.

 

صفر تا صد تحصیل پزشکی در ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/07/10

کسب مهارت پزشکی یکی از پرطرفدار ترین و معتبر ترین مشاغل سراسر جهان است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. ترکیه دانشگاه‌ های پزشکی حرفه ای، سرشناس و بزرگی را در سطح بین المللی در خود جای داده است. امروزه تحصیل پزشکی در ترکیه به یکی از رشته های مورد توجه دانشجویان بسیاری از جمله دانشجویان ایرانی قرار گرفته است.تحصیل پزشکی در ترکیه و شرایط و هزینه آن در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. تحصیل پزشکی در ترکیه یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه ها برای افراد علاقه مند به رشته پزشکی است.متقاضیان ایرانی و غیر ایرانی می توانند به راحتی و با امکانات فراوان و به روز آموزش ببینند. این کشور با داشتن دانشگاه های معتبر و مورد تایید و هزینه های نسبتا مناسب آماده پذیرش دانشجویان در رشته ی پزشکی می باشند.

شرایط ورود به رشته پزشکی در ترکیه

برای تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه متقاضیان باید دارای مدرک 12 ساله دیپلم باشند و از وضعیت تحصیلی خوبی با نمره معدل بالا برخوردار باشند.علاوه بر مدرک دیپلم شما باید در دروس زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک نمرات خوبی داشته باشید.

دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی شرایط متفاوتی برای پذیرش دانشجویان دارد.آزمون ورودی دانشگاه های دولتی YOS و آزمون دانشگاه های خصوصی SAT می باشد.

آزمون YOS از آزمون های گسترده در ترکیه است که هر ساله به زبان ترکی برگزار می شود و نتیجه آن تا 2 سال اعتبار دارد.بیشتر دانشگاه های ترکیه این آزمون را به صورت جداگانه برگزار می کنند.

این آزمون از 2 بخش تشکیل شده است:بخش اول آن شامل سوالاتی از بخش هوش و ریاضی و بخش دوم آن مربوط به درک و تسلط متقاضیان به زبان ترکی است.در صورتی که متقاضی نمره قبولی در بخش دوم را کسب نکند باید در دوره های زبان ترکی TOMMER  شرکت کرده و در نهایت در آزمون شرکت کرده و نمره قبولی را به دست آورد.

آزمون SAT یکی از آزمون های استاندارد است که 6 بار در سال به زبان انگلیسی برگزار می شود و مدت اعتبار نتیجه آن 5 سال می باشد.این آزمون به منظور پذیرش در دانشگاه های انگلیسی زبان پزشکی و دندانپزشکی ترکیه می باشد.

این آزمون در سراسر جهان به عنوان یکی از آزمون های استاندارد پذیرش محسوب می شود.

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ترکیه

برای ورود به دانشگاه های پزشکی ترکیه باید مدارک زیر را برای ثبت نام به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید:

 1)اسناد اثبات هویت و ملیت مانند گذرنامه

2)تکمیل فرم درخواست پذیرش

3)مدرک فارغ التحصیلی دیپلم و ترجمه آن

4)ریز نمرات تحصیلی و ترجمه آن

5)قبولی در یکی از آزمون های ورودی YOS یا SAT

6)مدرک زبان انگلیسی در صورت قصد تحصیل در دانشگاه انگلیسی زبان

7)پرداخت هزینه پذیرش(35 تا 100 دلار)

8)پرینت گردش حساب سه ماه اخیر برای اثبات داشتن بودجه تحصیل

دانشگاه های پزشکی در ترکیه

به طور کلی دانشگاه های پزشکی ترکیه  به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم می شود که تفاوت اصلی آن ها سطح هزینه و شهریه آن می باشد. بیشتر از ۴۷ دانشگاه پزشکی در ترکیه وجود دارد که ازمعتبر ترین دانشگاه ها در سطح جهانی و بین المللی هستند.از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه می توان به دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه استانبول، دانشگاه آنکارا، دانشگاه کوچ و آتاتورک اشاره کرد.

  • دانشگاه حاجت تپه:این دانشگاه دولتی که در آنکارا واقع شده است یکی از بهترین و معتبر ترین دانشگاه های پزشکی ترکیه می باشد.

زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی و ترکی استانبولی است.همچنین این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران است.

  • دانشگاه استانبول:دانشگاه استانبول ترکیه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دولتی در استانبول است.مدارک این دانشگاه از اعتبار بالایی در جهان برخوردار است.

 این دانشگاه هم از وزارت علوم ایران رتبه الف را کسب کرده است.

  • دانشگاه آنکارا:این دانشگاه یکی از دانشگاه های دولتی کشور ترکیه است که در آنکارا قرار دارد.تدریس در این دانشگاه به زبان ترکی است.این دانشگاه از امکانات پیشرفته و  بهروزی برخوردار است.

 

  • دانشگاه کوچ:دانشگاه کوچ یکی از برترین دانشگاه های خصوصی در استانبول ترکیه است.زبان تحصیل در این دانشگاه به غیر از رشته حقوق و پرستاری انگلیسی است.این دانشگاه شهریه مناسب تری نسبت به دانشگاه های اروپایی دارد.

مدت زمان تحصیل پزشکی ترکیه

مدت زمان تحصیل پزشکی در ترکیه برای مدرک پزشکی عمومی 6 سال و برای تخصص 4 سال می باشد که در سال اول و دوم علوم پایه، در سال سوم آشنایی با انواع بیماری(تئوری و عملی) و در سال چهارم و پنجم دوره کارآموزی است.در سال ششم نیز دانشجویان که به آن ها انترن می گویند در بیمارستان دوره مقدماتی آموزش دستیار پزشکی را می گذرانند.

متقاضیان پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی در صورتی که بخواهند تخصص بگیرند باید در آزمون TUS شرکت کنند و نمره قبولی در این آزمون را کسب کنند همچنین باید تسلط کامل به زبان انگلیسی داشته باشند.این آزمون در ماه های آپریل و سپتامبر برگزار می شود و نتیجه آن پس از 24 ساعت اعلام می شود.

علاوه بر آزمون TUS متقاضیان باید در آزمون  STS که آزمونی برای معادل سازی مدرک پزشکی عمومی و تعیین سطح متقاضی برای ادامه تحصیل یا کار در رشته پزشکی است شرکت کند.

مهاجرت تحصیلی در کشور ترکیه

تحصیل در ترکیه یکی از کم هزینه ترین روش های اخذ اقامت است.شما می توانید با شرکت در آزمون های مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اقامت تحصیلی دریافت نمایید.با تحصیل در ترکیه تا پایان دوره تحصیل می توانید در ترکیه اقامت داشته باشید.

مدرک پزشکی ترکیه در ایران

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که متقاضیان در صورت بازگشت می توانند در ایران مشغول به کار شوند؟دانشجو باید قبل از اقدام به تحصیل پزشکی در ترکیه از میزان تایید مدرک دانشگاهی اطمینان حاصل کند تا بعدها برای معادل سازی مدرک خود به مشکل برنخورد.دانشگاه های قاضی، استانبول، سابانجی، کوچ، قاضی عثمان پاشا، اژه، آنکارا، حاجت تپه و... از دانشگاه هایی هستند که مورد تایید وزرات بهداشت هستند.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه نسبت به کشور های دیگر پایین تر و مقرون به صرفه تر بوده است.هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی متفاوت است.هزینه دانشگاه های دولتی حدودا 240 تا 1500 دلار و دانشگاه های خصوصی 10000 تا 25000  دلار در سال است.

همچنین هزینه زندگی در ترکیه برای دانشجویان به طور متوسط ماهیانه حدود 400 الی 500 دلار است.البته بستگی به شرایط و سبک زندگی افراد دارد.یکی از مسئله های مهم برای دانشجویان خارجی، خرید خانه در ترکیه یا اجاره آن است که می توانید برای اطلاع بیشتر به لینک مراجعه کرده.

بورس تحصیلی برای تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشجویان پس از قبولی در آزمون YOS و گذراندن چند ترم با نمره عالی و بالا موفق به دریافت بورسیه تحصیلی می شوند.دانشجویان از طریق بورسیه تحصیلی به صورت رایگان در ترکیه درس بخوانند.

 ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه معمولا در ماه دسامبر است و به افراد واجد شرایط تعلق می گیرد.

در انتها برای تحصیل در رشته پزشکی ابتدا باید کاملا تحقیق کرده و در نهایت در صورت واجد شرایط بودن اقدام کرد.

 

شرایط زندگی در ترکیه برای مهاجران

تاریخ ارسال : 1400/07/09

زندگی در ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی، پایین بودن هزینه های زندگی و رفاه مناسب، جاذبه های علمی و گردشگری یکی از مقصد های جذاب اقامتی یا توریستی برای علاقه مندان به مهاجرت است. در این مقاله سعی کردیم شما را با شرایط زندگی در ترکیه آشنا کنیم و دریابید تصویر شما از زندگی در ترکیه تا چه حد درست است.

جغرافیای ترکیه

ترکیه یکی از مهم ترین کشور های خاورمیانه می باشد که بخشی از آن در آسیا و بخش دیگری در اروپا قرار دارد.این کشور در شمال غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا قرار دارد.

ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود به یکی از مهم ترین مناطق جغرافیایی جهان تبدیل شده است. بزرگترین شهر آن استانبول است اما پایتخت ترکیه، آنکارا می باشد.

آب و هوای ترکیه

ترکیه کشوری با آب و هوای چهارفصل است. مناطق شمالی ترکیه آب و هوای اقیانوسی همراه با زمستان‌های خنک و مرطوب و تابستان‌های نسبتاً گرم است و مناطق جنوبی دارای آب و هوای معتدل و شرجی مدیترانه ای همراه با تابستان های گرم و زمستان های معتدل گرم و بارانی است.

جمعیت ترکیه

ترکیه یکی از کشور‌های پر جمعیت خاورمیانه است و جمعیت آن نزدیک 84 میلیون نفر می باشد.در لیست کشورها بر اساس جمعیت ترکیه در رتبه 17 قرار دارد.

این کشور81 استان دارد که بزرگ ترین آن ها استانبول، آنکارا و ازمیر است.

دین و مذهب مردم ترکیه

از لحاظ دینی 99 درصد از مردم ترکیه تقریبا مسلمان هستند.از لحاظ مذهبی نیز 75 تا 85 درصد اهل تسنن و 15 تا 20 درصد علوی هستند.در میان مسلمانان اهل تسنن حنفی ها بزرگترین گروه به ‌شمار می‌آیند.

وجود مساجد و کلیساها در کنار هم، نشانه احترام مردم این کشور به ادیان مختلف است.

زبان مردم ترکیه

زبان رسمی مردم ترکیه ترکی است که یکی از قدیمی ترین زبان های دنیا است.زبان ترکی استانبولی شباهت های زیادی به ترکی آذری دارد.در جنوب شرقی این کشور مردم علاوه بر زبان ترکی به زبان کردی نیز صحبت می کنند.

اقتصاد ترکیه

اصلی ترین منبع اقتصاد کشور ترکیه گردشگری است و سالانه حدود 40 میلیون نفر گردشگر را به خود جذب میکند و درآمد زیادی از این صنعت نصیب ترکیه می شود. همچنین درصدی از مردم این کشور در صنعت کشاورزی مشغول به کار هستند.

حقوق پایه مردم در ترکیه ترکیه ماهانه ۲,۸۲۵,۹۰ لیر است که روزانه حدودا ۱۱۹,۲۵ لیر می باشد. مردم ترکیه معمولا 9 ساعت در روز کار می‌کنند. در ضمن ساعت کاری برای حقوق پایه ترکیه، حداکثر ۴۵ ساعت در هفته خواهد بود.

سبک زندگی و غذای مردم ترکیه

غذاهای ترکیه ترکیبی از طعم‌ها بسیار لذیذ و سنتی است.در نواحی شرقی این کشور بیشتر غذاها بر پایه گوشت وادویه است اما هرچه به سمت غرب می رویم غذاها به سمت گیاهی با مقدار ادویه کمتر پیش می روند.

یکی از معروف ترین غذاهای ترکیه ای دونر کباب است که به کباب ترکی هم معروف است.همچنین سوپ در بین مردم ترکیه از محبوبیت بالایی برخوردار است به طوری که پیش از هر وعده غذایی و حتی قبل از صبحانه سوپ می خورند.

 ترکیه آشپزهای معروفی در جهان دارد.نصرت آشپز و بوراک آشپز دو آشپز معروف ترکیه هستند که طرفداران زیادی سراسر جهان دارند.

 هزینه زندگی در ترکیه

به طور کلی هزینه زندگی در هر جایی بستگی به شرایط و نوع زندگی شخص دارد اما به طور متوسط شما با 3000 لیر در ماه می توانید یک زندگی خوب در ترکیه داشته باشید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی رایگان است اما در دانشگاه های خصوصی حدود 10000 تا 30000 لیر است.

شهرهای برتر برای زندگی در ترکیه

استانبول قلب کشور ترکیه و پر جمعیت ترین شهر آن است.این شهر هم از لحاظ معیشتی هم آب و هوا برای زندگی مناسب است.از آنجا که این شهر قلب ترکیه به حساب می آید، هزینه‌های زندگی نسبتا بالاتر بوده و جزو شهرهای گران ترکیه به‌حساب می‌آید.

آنتالیا و ازمیر هم از مهمترین شهرهای تفریحی ترکیه و اولین مقصد گردشگری ترکیه به حساب می‌آیند.

اخذ اقامت در ترکیه

به منظور دریافت اخذ اقامت در ترکیه روش هایی وجود دارد که به تعدادی از آن ها میپردازیم:

1)اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل: تحصیل در ترکیه یکی از کم هزینه ترین روش های اخذ اقامت است.شما می توانید با شرکت در آزمون های مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اقامت تحصیلی دریافت نمایید.با تحصیل در ترکیه تا پایان دوره تحصیل می توانید در ترکیه اقامت داشته باشید.

2)اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری:با سرمایه گذاری در بانک های ترکیه می توان اقامت ترکیه را دریافت نمود.چناچه شما در ترکیه حساب بانکی داشته باشید می توانید با ارائه مدارک به اداره مهاجرت اقدام به تمدید اقامت کنید.

3)اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج و تولد:ازدواج با شهروندان یکی از راه هایی است که تقریبا بیشتر کشور ها برای اخذ اقامت انجام می دهند.اخذ اقامت ترکیه نیز با ازدواج امکان پذیر است.برای کسب این نوع اقامت باید مدت 3 تا 5 سال صبر کرد تا دولت از صوری نبودن ازدواج مطمئن شود.

یکی دیگر از راه های اخذ اقامت ترکیه تولد فرزند است.در این روش یکی از والدین فرزند باید تبعه ترک باشد.

4)اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه:یکی از سریع ترین و آسان ترین روش های اخذ اقامت اجاره ی ملک در این کشور است.در این روش می توان خانه یا اتاق هتلی را فقط به مدت یکسال اجاره کرد.باید توجه داشته باشید با دریافت اقامت از طریق اجاره ملک حق کار و تحصیل ندارید.

5)اقامت ترکیه از طریق خرید ملک:یکی دیگر از روش های اقامت در ترکیه خرید خانه است.با خرید خانه در ترکیه میتوان اقامت یک ساله را دریافت کرد.در صورت تمدید اقامت به مدت 5 الی 8 سال می توانید برای اقامت دائم در ترکیه اقدام کنید.

6)اقامت توریستی ترکیه:اقامت ترکیه از طریق ویزای توریستی به 2 روش انجام می شود:

  • اقامت توریستی ترکیه بدون ویزا

مدت زمان این نوع اقامت 3 ماه می باشد.ایرانیان برای دریافت اقامت توریستی نیازی به ویزا ندارند و به مدت 3 ماه می توانند بدون ویزا اجازه سکونت داشته باشند.البته طی این مدت فرد نمی تواند فعالیت تحصیلی و شغلی داشته باشد و فقط اجازه گردشگری دارد.

  • اقامت توریستی ۶ ماهه ترکیه

افرادی که قصد حضور به مدت 6 ماه برای سفر و گردش را دارند باید نسبت به دریافت اقامت 6 ماهه اقدام نمایند.با این نوع ویزا هم مانند اقامت 3 ماهه اجازه تحصیل، کار و تجارت نخواهند داشت.

 

 


صفحه 4 از 5