شرایط زندگی در ترکیه برای مهاجران

تاریخ ارسال : 1400/07/09

زندگی در ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی، پایین بودن هزینه های زندگی و رفاه مناسب، جاذبه های علمی و گردشگری یکی از مقصد های جذاب اقامتی یا توریستی برای علاقه مندان به مهاجرت است. در این مقاله سعی کردیم شما را با شرایط زندگی در ترکیه آشنا کنیم و دریابید تصویر شما از زندگی در ترکیه تا چه حد درست است.

جغرافیای ترکیه

ترکیه یکی از مهم ترین کشور های خاورمیانه می باشد که بخشی از آن در آسیا و بخش دیگری در اروپا قرار دارد.این کشور در شمال غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا قرار دارد.

ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود به یکی از مهم ترین مناطق جغرافیایی جهان تبدیل شده است. بزرگترین شهر آن استانبول است اما پایتخت ترکیه، آنکارا می باشد.

آب و هوای ترکیه

ترکیه کشوری با آب و هوای چهارفصل است. مناطق شمالی ترکیه آب و هوای اقیانوسی همراه با زمستان‌های خنک و مرطوب و تابستان‌های نسبتاً گرم است و مناطق جنوبی دارای آب و هوای معتدل و شرجی مدیترانه ای همراه با تابستان های گرم و زمستان های معتدل گرم و بارانی است.

جمعیت ترکیه

ترکیه یکی از کشور‌های پر جمعیت خاورمیانه است و جمعیت آن نزدیک 84 میلیون نفر می باشد.در لیست کشورها بر اساس جمعیت ترکیه در رتبه 17 قرار دارد.

این کشور81 استان دارد که بزرگ ترین آن ها استانبول، آنکارا و ازمیر است.

دین و مذهب مردم ترکیه

از لحاظ دینی 99 درصد از مردم ترکیه تقریبا مسلمان هستند.از لحاظ مذهبی نیز 75 تا 85 درصد اهل تسنن و 15 تا 20 درصد علوی هستند.در میان مسلمانان اهل تسنن حنفی ها بزرگترین گروه به ‌شمار می‌آیند.

وجود مساجد و کلیساها در کنار هم، نشانه احترام مردم این کشور به ادیان مختلف است.

زبان مردم ترکیه

زبان رسمی مردم ترکیه ترکی است که یکی از قدیمی ترین زبان های دنیا است.زبان ترکی استانبولی شباهت های زیادی به ترکی آذری دارد.در جنوب شرقی این کشور مردم علاوه بر زبان ترکی به زبان کردی نیز صحبت می کنند.

اقتصاد ترکیه

اصلی ترین منبع اقتصاد کشور ترکیه گردشگری است و سالانه حدود 40 میلیون نفر گردشگر را به خود جذب میکند و درآمد زیادی از این صنعت نصیب ترکیه می شود. همچنین درصدی از مردم این کشور در صنعت کشاورزی مشغول به کار هستند.

حقوق پایه مردم در ترکیه ترکیه ماهانه ۲,۸۲۵,۹۰ لیر است که روزانه حدودا ۱۱۹,۲۵ لیر می باشد. مردم ترکیه معمولا 9 ساعت در روز کار می‌کنند. در ضمن ساعت کاری برای حقوق پایه ترکیه، حداکثر ۴۵ ساعت در هفته خواهد بود.

سبک زندگی و غذای مردم ترکیه

غذاهای ترکیه ترکیبی از طعم‌ها بسیار لذیذ و سنتی است.در نواحی شرقی این کشور بیشتر غذاها بر پایه گوشت وادویه است اما هرچه به سمت غرب می رویم غذاها به سمت گیاهی با مقدار ادویه کمتر پیش می روند.

یکی از معروف ترین غذاهای ترکیه ای دونر کباب است که به کباب ترکی هم معروف است.همچنین سوپ در بین مردم ترکیه از محبوبیت بالایی برخوردار است به طوری که پیش از هر وعده غذایی و حتی قبل از صبحانه سوپ می خورند.

 ترکیه آشپزهای معروفی در جهان دارد.نصرت آشپز و بوراک آشپز دو آشپز معروف ترکیه هستند که طرفداران زیادی سراسر جهان دارند.

 هزینه زندگی در ترکیه

به طور کلی هزینه زندگی در هر جایی بستگی به شرایط و نوع زندگی شخص دارد اما به طور متوسط شما با 3000 لیر در ماه می توانید یک زندگی خوب در ترکیه داشته باشید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی رایگان است اما در دانشگاه های خصوصی حدود 10000 تا 30000 لیر است.

شهرهای برتر برای زندگی در ترکیه

استانبول قلب کشور ترکیه و پر جمعیت ترین شهر آن است.این شهر هم از لحاظ معیشتی هم آب و هوا برای زندگی مناسب است.از آنجا که این شهر قلب ترکیه به حساب می آید، هزینه‌های زندگی نسبتا بالاتر بوده و جزو شهرهای گران ترکیه به‌حساب می‌آید.

آنتالیا و ازمیر هم از مهمترین شهرهای تفریحی ترکیه و اولین مقصد گردشگری ترکیه به حساب می‌آیند.

اخذ اقامت در ترکیه

به منظور دریافت اخذ اقامت در ترکیه روش هایی وجود دارد که به تعدادی از آن ها میپردازیم:

1)اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل: تحصیل در ترکیه یکی از کم هزینه ترین روش های اخذ اقامت است.شما می توانید با شرکت در آزمون های مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اقامت تحصیلی دریافت نمایید.با تحصیل در ترکیه تا پایان دوره تحصیل می توانید در ترکیه اقامت داشته باشید.

2)اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری:با سرمایه گذاری در بانک های ترکیه می توان اقامت ترکیه را دریافت نمود.چناچه شما در ترکیه حساب بانکی داشته باشید می توانید با ارائه مدارک به اداره مهاجرت اقدام به تمدید اقامت کنید.

3)اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج و تولد:ازدواج با شهروندان یکی از راه هایی است که تقریبا بیشتر کشور ها برای اخذ اقامت انجام می دهند.اخذ اقامت ترکیه نیز با ازدواج امکان پذیر است.برای کسب این نوع اقامت باید مدت 3 تا 5 سال صبر کرد تا دولت از صوری نبودن ازدواج مطمئن شود.

یکی دیگر از راه های اخذ اقامت ترکیه تولد فرزند است.در این روش یکی از والدین فرزند باید تبعه ترک باشد.

4)اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه:یکی از سریع ترین و آسان ترین روش های اخذ اقامت اجاره ی ملک در این کشور است.در این روش می توان خانه یا اتاق هتلی را فقط به مدت یکسال اجاره کرد.باید توجه داشته باشید با دریافت اقامت از طریق اجاره ملک حق کار و تحصیل ندارید.

5)اقامت ترکیه از طریق خرید ملک:یکی دیگر از روش های اقامت در ترکیه خرید خانه است.با خرید خانه در ترکیه میتوان اقامت یک ساله را دریافت کرد.در صورت تمدید اقامت به مدت 5 الی 8 سال می توانید برای اقامت دائم در ترکیه اقدام کنید.

6)اقامت توریستی ترکیه:اقامت ترکیه از طریق ویزای توریستی به 2 روش انجام می شود:

  • اقامت توریستی ترکیه بدون ویزا

مدت زمان این نوع اقامت 3 ماه می باشد.ایرانیان برای دریافت اقامت توریستی نیازی به ویزا ندارند و به مدت 3 ماه می توانند بدون ویزا اجازه سکونت داشته باشند.البته طی این مدت فرد نمی تواند فعالیت تحصیلی و شغلی داشته باشد و فقط اجازه گردشگری دارد.

  • اقامت توریستی ۶ ماهه ترکیه

افرادی که قصد حضور به مدت 6 ماه برای سفر و گردش را دارند باید نسبت به دریافت اقامت 6 ماهه اقدام نمایند.با این نوع ویزا هم مانند اقامت 3 ماهه اجازه تحصیل، کار و تجارت نخواهند داشت.