آشنایی با بهترین غذاهای ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/07/16

کشور ترکیه در همسایگی ایران قرار دارد به همین دلیل اشتراکات زیادی با فرهنگ غذایی مردم کشور ما دارد. مردم ترکیه به غذا و تغذیه اهمیت زیادی می دهند به همین علت غذاهای ترکیه تنوع بسیار بالایی دارند.

آب و هوای این کشور باعث می شود که سبزیجات، غلات، حبوبات، میوه جات و انواع گوشت در این کشور تولید فراوانی داشته باشد. اگر قصد زندگی یا گردش در ترکیه را دارید به شما پیشنهاد می شود این مقاله را بخوانید تا با بهترین غذاهای ترکیه و فرهنگ غذایی مردم ترکیه آشنا شوید. همچنین برای اطلاع از قیمت خرید خانه در ترکیه نیز می توانید اینجا کلیک کنید.

عادت های غذایی مردم ترکیه

استفاده از سبزیجات در کنار غذاهای گوشتی و روغن زیتون برای پخت و پز از عادت های غذایی این کشور محسوب می شود. آنان به سه وعده غذایی روزانه خود اهمیت زیادی می دهند. صبحانه بخش مهمی از وعده غذایی ترکیه به حساب می آید. سبزیجات، پنیرفتا، گوجه فرنگی، زیتون سیاه از جمله مواردی هستند که در صبحانه می خورند.

نان در بین مردم کشور ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که در کنار غذای برنجی هم از نان استفاده می شود. نان حلقه ای و ذرت از نان هایی هستند که در وعده صبحانه استفاد می شوند. از نوشیدنی هایی که در صبحانه سرو می شود می توان به چای و قهوه اشاره کرد.

سوپ ها

سوپ جایگاه ویژه ای در آشپزی ترکیه دارد. ترک ها به سوپ علاقه زیادی دارند. از سوپ بیشتر به عنوان پیش غذا استفاده می شود. سوپ ها انواع مختلفی دارند. از معروف ترین سوپ ها می توان به سوپ عروس یا ازوگلین، سوپ ترخینه، سوپ عدس یا مرجیمک و... اشاره کرد.

سوپ عروس یا ازوگلین: یکی از معروف ترین سوپ های ترکیه سوپ عروس است. علت نام گذاری آن هم به این صورت است که ازو تازه عروسی بود که برای مادرشوهرش با استفاده از بلغور، دال عدس، برنج، رب گوجه، فلفل قرمز و نعنا سوپی لذیذ تهیه کرد. به همین علت این سوپ به سوپ عروس یا ازوگلین معروف شد.

بلغور و دال عدس دو ماده اصلی این سوپ هستند که ارزش غذایی بالایی نیز دارند.

سوپ عدس یا مرجیمک: سوپ عدس از لذیذ ترین سوپ های ترکیه است که در فصل زمستان طرفداران بسیاری دارد.

این سوپ از دال عدس، پیاز، هویج، گوجه فرنگی، فلفل و نعنا تشکیل شده است. کنار سوپ عدس لیمو ترش تازه سرو می شود.

سوپ ترخینه: سوپ ترخینه سوپی آشنا برای ما ایرانی هاست. یکی از وجه اشتراکات ما با ترکی ها همین سوپ ترخینه است. برای تهیه خمیر ترخینه سیر، آب گوشت، پیاز، جعفری، شوید، نعنا، ماست، مخمر و آرد با هم مخلوط کرده و به صورت گلوله های کوچک و بزرگ درمی آورند و در زیر نور آفتاب خشک می کنند.

تهیه خمیر آن بخش دشوار کار است. زنان روستایی ترجیح می دهند خمیر را خودشان آماده کنند اما در شهرهای بزرگ این خمیر را به صورت آماده تهیه می کنند.

مردم ترکیه برای تهیه این سوپ به گلوله های خمیری آب، آب گوشت، رب گوجه و فلفل قرمز هم اضافه می کنند و زمانی که خمیر آن نرم و سوپ یکدست شد میل می کنند.

سوپ سیرابی: این سوپ برای کسانی که علاقه به سیرابی دارند پیشنهاد خوبی است. ترک ها این سوپ را به علت ارزش

غذایی بالا معمولا در صبح سرو می کنند.

 

این سوپ ترکیبی از تخم مرغ، آرد و سیر است. همچنین سرکه طعم فوق العاده ای به این سوپ می دهد.

سوپ بادام: سوپ بادام از غذاهای موردعلاقه شاهان عثمانی بوده است. هنوز هم در بین مردمان ترک محبوبیت زیادی دارد. ترکیبات اصلی این سوپ بادام، شیر، آرد، آب گوشت و جوز هندی است. این سوپ یکی از بهترین و مقوی ترین غذاهای ترکیه است.

غذاهای گوشتی

گوشت جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی مردم ترکیه دارد. خصوصا در نواحی جنوب شرقی مردم گوشت زیادی مصرف می کنند. از غذاهای گوشتی می توان به آدانا کباب، شیش کباب، اورفا کباب، اسکندر کباب، دونر کباب، کوفته ها و... اشاره کرد.

آدانا کباب: یکی از کباب های معروف ترکیه آدانا کباب است که نام آن از شهر آدانا گرفته شده است. این کباب شباهت زیادی به کباب بناب خودمان دارد. در تهیه آدانا کباب گوشت چرخ کرده گوسفند یا بره را به همراه پیاز، سیر و ادویه های مخصوص ترکی با هم مخلوط می کنند و سپس به سیخ می کشند.

 

این کباب مزه تندی دارد و در ادویه های آن مقدار زیادی فلفل تند قرمز و پاپریکا می باشد. در آخر کنار این کباب سبزیجات، گوجه فرنگی و فلفل کبابی سرو می شود. آدانا کباب را به همراه نان پیتا یا برنج میل می کنند.

شیش کباب: شیش کباب یکی از لذیذ ترین غذاهای ترکیه است. برای تهیه شیش کباب گوشت تکه شده گوسفند یا گاو را در نمک، آبلیمو، سیر، روغن زیتون، فلفل و زیره می خوابانند و قطعات گوش را به سیخ می کشند.

اورفا کباب: اورفا کباب به نوعی همان آدانا کباب است اما با تندی کمتر و ملایم تر. در مواد اولیه آن از فلفل قرمز شیرین استفاده می شود. یکی دیگر از تفاوت های اورفا کباب در طبخ  آن است که کمتر پخته می شود و آبدار است.

اسکندر کباب: اسکندر کباب یکی از معروف ترین کباب های شهر بورسای ترکیه است. در اسکندر کباب تکه های کباب شده گوشت را به همراه سس گوجه مخصوص مخلوط کرده و سرو می کنند.

معمولا در کنار این کباب ماست چکیده قرار می دهند  و نوش جان  می کنند.

دونر کباب: دونر کباب یا کباب ترکی یکی از محبوب ترین کباب ها در ترکیه است. این کباب در ایران هم طرفدارن بسیار زیادی دارد. در تهیه دونر کباب ورقه هایی از گوشت را به سیخ می کشند پس از پخت آن را با چاقو برش داده و به همراه نان سرو می کنند.

لاهماجون: لاهماجون از غذاهای شهر استانبول می باشد. برای تهیه این غذا گوشت چرخ کرده و ادویه های مخصوص را روی لایه نازکی از خمیر میریزند و در آخر در فر قرار می دهند.

پیده: پیده در طعم شباهت زیادی به لاهماجون دارد. در پیده خمیر را به صورت قایقی در آورده و داخل آن را با گوشت چرخ کرده، سبزیجات، تخم مرغ و پنیر پیتزا پر می کنند.

ایچلی کوفته: ایچلی کوفته از غذاهای پرطرفدار ترکی است که لایه بیرونی آن از بلغور و مواد میانی آن از گوشت چرخ کرده، پیاز، جعفری و دانه بلوط تشکیل شده است.

غذاهای سبزیجات

تنوع غذایی در ترکیه به قدری بالاست که برای هر سلیقه و ذائقه ای گزینه های فراوانی دارد. با اینکه مصرف گوشت در این  کشور زیاد است اما به این معنی نیست که غذاهای گیاهی در این کشور وجود نداشته باشد. یاپراک سارماسی، گزلمه، شاکشوکا و... از جمله غذاهای گیاهی این کشور است.

یاپراک سارماسی: یاپراک سارماسی همان دلمه ما ایرانی هاست که برای تهیه آن برنج، لپه و گوشت چرخ کرده را درون برگ مو پیچیده و میل می کنند.

در این غذا گوشت آن حذف و با مواد اولیه مشابه جایگزین شده است. یاپراک سارماسی به این علت در دسته ی غذاهای گیاهی قرار گرفته است چون در منوی رستوران های ترکیه دلمه هایی مخصوص گیاه خواران وجود دارد.

گزلمه: یکی از غذاهای سنتی ترکیه گوزلمه است که داخل نان نازک را با موادی مانند سبزیجات و پنیر پر می کنند.

شاکشوکا: شاکشوکا غذایی لذیذ و محبوب در کشور ترکیه است که با قطعات بادمجان، گوجه فرنگی، تخم مرغ، هویج، فلفل سبز درست می شود. در آخر هم آن را با سسی از گوجه فرنگی و سیر سرو می کنند.

غذاهای خمیری

غذاهای خمیری در میان غذاهای ترکیه پرطرفدار ترین به حساب می آید. برای درست کردن آن به مهارت خاصی نیاز است. این نوع غذا به روش های مختلفی از جمله  سرخ کردن، پختن و... درست می شود.

مانتی: مانتی یکی از غذاهای محلی ترکیه  مخلوطی از گوشت چرخ کرده یا سبزیجات در خمیر هایی مخصوص است که بعد از جوشاندن در آب آن را همراه با ماست و سسی مخصوص سرو می کنند.

بورک: بورک یکی ار خوشمزه ترین غذاهای ترکیه است که با خمیر یوفکا تهیه می شود. داخل این خمیر را بسته به سلیقه با گوشت یا اسفناج و سبزیجات پر می کنند.

با این اوصاف شما برای سفر یا زندگی در ترکیه دیگر نگرانی بابت غذا و خوراک نخواهید داشت. در حقیقت ترکیه برای عاشقان غذا بهترین مکان است.