بهترین نوشیدنی ها در ترکیه

تاریخ ارسال : 1400/08/14

کشور ترکیه در همسایگی ایران قرار دارد به همین علت شباهت زیادی با فرهنگ غذایی مردم کشور ما دارد. مردم ترکیه به خوراکی ها و نوشیدنی ها اهمیت زیادی می دهند. نوشیدنی ها مانند غذاها تنوع بالایی دارند.  نوشیدنی های ترکیه به نوشیدنی های سرد و نوشیدنی های گرم تقسیم می شوند. در این مقاله به معرفی بهترین نوشیدنی ها در ترکیه می پردازیم.

چای ترکی(Turkish Tea)

شاید به اشتباه تصور کنید که قهوه نوشیدنی ملی ترکیه است اما در واقع چای ترکی یکی از محبوب ترین نوشیدنی های این کشور می باشد و مردم این کشور روزانه مقدار بسیاری چای مصرف می کنند. چای را در استکان های کمر باریک که زیر آنها نعلبکی گذاشته شده است سرو می کنند. چای ترکی غلیظ تر و گس تر از چای ایرانی است و معمولا تلخ هستند.

معروف ترین برند چای Caykur است که در شهر ریزه در شمال غربی ترکیه است. اصطلاح "چاییش مثل چایی پاشاست" در بین مردم ترکیه رایج است. آن ها در زمانی که چای نه خیلی داغ و نه خیلی خنک باشد و کاملا مناسب خوردن باشد از این اصطلاح استفاده می کنند.

قهوه‌ی ترک (Turkish Coffee)

قهوه ترک از نوشیدنی های معروف ترکی است که طرفداران خاص خود را دارد. قهوه ترک به قدری تلخ است که ممکن است برخی مایل به نوشیدنش نباشند. قهوه ترک غلظت بالا و رنگ سیاهی دارد که در فنجان های کوچک همراه با یک لیوان آب سرد سرو می شود که دلیل آن پاکسازی کام است.

"مننگیچ" قهوه مخصوص ترک است که از دانه ی درختچه توت درست می شود و شباهت زیادی به مغز پسته دارد. این نوع قهوه فاقد کافئین است. نوع دیگری از قهوه ترکی "دیبک" است که غلظت کمتری نسبت به قهوه مننگیج دارد. همچنین سبک تر و شیرین تر است.

سالپ یا ثعلب (Salep)

سالپ یا ثعلب نوشیدنی گرم است که از آرد ثعلب ،شیرداغ و دارچین درست می شود و در فصل زمستان بسیار کاربرد دارد. ثعلب یک نوشیدنی خوشمزه و شیرین است که شباهت زیادی به فرنی ما ایرانی ها دارد. امروزه ثعلب فقط در برخی از شهر ها مانند استانبول و توسط افراد قدیمی تهیه می شود.

 از این نوشیدنی بیشتر در وعده های صبحگاهی استفاده می شود. ثعلب علاوه بر طعم خوشمزه و لذیذش فواید درمانی فراوانی دارد. از جمله فواید آن می توان به درمان سرماخوردگی، سرفه و برونشیت اشاره کرد. در قدیم این نوشیدنی را به صورت خانگی تهیه می کردند اما امروزه پودر آماده آن در فروشگاه موجود می باشد.

ایهلامور(Ihlamur)

یکی دیگر از نوشیدنی های گرم ترکی، ایهلامور است که از دم کرده برگ گیاهی با همین نام تهیه می شود. این نوشیدنی خواص بسیار زیادی دارد و بیشتر در فصل زمستان مصرف می شود. از جمله خاصیت های آن می توان به جلوگیری از آنفولانزا، سرماخوردگی، بهبود بیماری های تنفسی، درمان تیرگی زیرچشم و... اشاره کرد.

اگر قصد اجاره یا خرید خانه در ترکیه را دارید حتما به سایت ما سر بزنید و  از متخصصان ما در این زمینه مشاوره بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

آیران (Iyran)

آیران یا همان دوغ در ترکیه مخصوصا تابستان طرفداران زیادی دارد. آیران از  ماست، آب و نمک درست می شود. گردشگران خارجی که به ترکیه سفر می کنند آیران را به خصوص با کباب ها و غذاهای گوشتی امتحان می کنند. آیران های خانگی در روستا تهیه می شود کف زیادی دارند و مانند دوغ های محلی عطر و طعم لذیذی دارند.

 لاهوسا شربتی یا شربت زائو (Lahusa Aherbeti)

لاهوسا شربت سنتی ترکیه است که مخصوص زنان باردار یا زنانی که زایمان کرده اند است. این شربت دارای بسیار مقوی است و به افزایش شیر مادر و تسکین درد کمک می کند.

 طرز تهیه این شربت بسیار سخت است و از 40 نوع ادویه مخصوص ترکی تهیه می شود.

بوزا(Boza)

بوزا یکی دیگر از نوشیدنی های محبوب و سنتی ترکیه است که بیشتر در فصل زمستان از آن استفاده می کنند. با اینکه بوزا به صورت سرد سرو می شود اما برای تقویت و گرم کردن بدن به کار برده می شود. این نوشیدنی بافتی غلیظ مانند اسموتی، رنگی نسبیتا تیره و مزه ای شیرین دارد و مواد تشکیل دهنده آن ارزن،‌ آب و شکر و مخمر است.

نوشیدنی بوزا را با نخود برشته یا دارچین سرو می‌کنند. این نوشیدنی خوشمزه در کشور های دیگری از جمله قزاقستان، قرقیزستان، بلغارستان، ارمنستان و... تهیه می شود.

در آخر امیدواریم اگر به ترکیه سفر کردید با توجه به سلیقه شخصیتان، هر کدام از این نوشیدنی ها را در فصل مناسب و همراه با غذای دلخواه نوش جان کنید و لذت ببرید.